HOME > ニュース >

米国 1929年の著作物がパブリックドメインに 初期版の「ポパイ」「タンタン」、ラヴェル「ボレロ」、ガーシュウィン「パリのアメリカ人」、ヒッチコック『恐喝』等

2025/01/02 15:49掲載
メールで知らせる   このエントリーをはてなブックマークに追加  
January 1, 2025 is Public Domain Day: Works from 1929 are open to all, as are sound recordings from 1924!
January 1, 2025 is Public Domain Day: Works from 1929 are open to all, as are sound recordings from 1924!
米国では、1929年に米国で発行された著作物の著作権の保護期間が2024年末を持って失効。2025年1月1日からパブリックドメイン(共有財産)となりました。米デューク大学パブリックドメイン研究センターは、新たにパブリックドメインに登録された著作物(文学、映画、音楽作品)を紹介しています。

キャラクターでは「ポパイ」と、「タンタンの冒険」の主人公「タンタン」がパブリックドメインとなりました。今回著作権が切れたのは「ポパイ」と「タンタン」のオリジナル・ヴァージョンです。

映画は、ミッキーマウスが初めて言葉を話した『The Karnival Kid』、アルフレッド・ヒッチコック監督映画『恐喝(原題:Blackmail)』、マルクス兄弟初の長編主演映画『ココナッツ』など。

音楽はラヴェルの「ボレロ(Bolero)」、ガーシュウィンの「パリのアメリカ人(An American in Paris)」、「雨に唄えば(Singin' in the Rain)」(1952年、この曲を翻案し主題歌ともなった同名のミュージカル映画が公開された)、ファッツ・ウォーラーの「浮気はやめた( Ain’t Misbehavin')」など。

なお、同センターで紹介されているのは、あくまでも米国での話で、著作権保護は国によって異なります。

米国では1998年に米国著作権法が改正され、それまで“発表後75年”に定められていた著作権保護期間が“発表後95年”に延期。今回パブリックドメインとなった作品は、もともと2005年にパブリックドメインになる予定でしたが、20年延期され、2025年1月1日からパブリックドメインとなっています。

また米国では音楽の録音物の著作権については別の法律があります。2022年、音楽近代化法という新しい法律の下、1922年末までに録音された音源はパブリックドメインとなりました。そして2025年、新たに1924年の録音もパブリックドメインとなりました。

同センターによる特集映像



■音楽
※パブリックドメインになるのは、楽譜に書かれているような楽曲と歌詞だけで、レコーディングされた楽曲は別個の著作権で保護されています。

●Singin’ in the Rain, lyrics by Arthur Freed, music by Nacio Herb Brown

●Ain’t Misbehavin’, lyrics by Andy Paul Razaf, music by Thomas W. (“Fats”) Waller & Harry Brooks (from the musical Hot Chocolates)

●An American in Paris, George Gershwin

●Bolero, Maurice Ravel
(What Did I Do to Be So) Black and Blue, lyrics by Andy Paul Razaf, music by Thomas W. “Fats” Waller & Harry Brooks (a song about racial injustice from the musical Hot Chocolates)

●Tiptoe Through the Tulips, lyrics by Alfred Dubin, music by Joseph Burke

●Happy Days Are Here Again, lyrics by Jack Yellen, music by Milton Ager (the theme song for Franklin D. Roosevelt’s 1932 presidential campaign)

●What Is This Thing Called Love?, by Cole Porter (from Porter’s musical Wake Up and Dream)

●Am I Blue?, lyrics by Grant Clarke, music by Harry Akst

●You Were Meant for Me, lyrics by Arthur Freed, music by Nacio Herb Brown

●Honey, lyrics and music by Seymour Simons, Haven Gillespie, and Richard A. Whiting

●Waiting for a Train, lyrics and music by Jimmie Rodgers

・・・・・・・・・・・・・

■1924年の録音

●My Way's Cloudy, recorded by Marian Anderson

●Rhapsody in Blue, recorded by George Gershwin

●Shreveport Stomp, recorded by Jelly Roll Morton

●Lazy, recorded by The Georgians

●Krooked Blues, recorded by King Oliver's Creole Jazz Band featuring Louis Armstrong

●Deep Blue Sea Blues, recorded by Clara Smith

●The Gouge of Armour Avenue, recorded by Fletcher Henderson and his Orchestra featuring Big Charlie Green

●Mama’s Gone, Good Bye, recorded by Ray Miller and his Orchestra

●It Had To Be You, recorded by the Isham Jones Orchestra and by Marion Harris

●California Here I Come, recorded by Al Jolson

・・・・・・・・・・・・・

■映画

●ミッキーマウスのアニメーションがさらに12本 (ミッキーが初めてしゃべる役を演じた『The Karnival Kid』含む)

●The Cocoanuts, directed by Robert Florey and Joseph Santley (the first Marx Brothers feature film)

●The Broadway Melody, directed by Harry Beaumont (winner of the Academy Award for Best Picture)

●The Hollywood Revue of 1929, directed by Charles Reisner (featuring the song “Singin’ in the Rain”)

●The Skeleton Dance, directed by Walt Disney and animated by Ub Iwerks (the first Silly Symphony short from Disney)

●Blackmail, directed by Alfred Hitchcock (Hitchcock’s first sound film)

●Hallelujah, directed by King Vidor (one of the first film from a major studio with an all African-American cast)

●The Wild Party, directed by Dorothy Arzner (Clara Bow’s first “talkie”)

●Welcome Danger, directed by Clyde Bruckman and Malcolm St. Clair (the first full-sound comedy starring Harold Lloyd)

●On With the Show, directed by Alan Crosland (the first all-talking, all-color, feature-length film)

●Pandora's Box (Die Buchse der Pandora), directed by G.W. Pabst

●Show Boat, directed by Harry A. Pollard (adaptation of the novel and musical)

●The Black Watch, directed by John Ford (Ford’s first sound film)

●Spite Marriage, directed by Edward Sedgwick and Buster Keaton (Keaton’s final silent feature)

●Say It with Songs, directed by Lloyd Bacon (follow-up to The Jazz Singer and The Singing Fool)

●Dynamite, directed by Cecil B. DeMille (DeMille's first sound film)

●Gold Diggers of Broadway, directed Roy Del Ruth

詳細は以下のURLのページでご覧になれます。
https://web.law.duke.edu/cspd/publicdomainday/2025/